Visa ett inlägg
Gammal 2008-09-12, 07:46   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad

JAPP!
Jag åt lite kvällsmat på saken och tänkte högt inför sambon, d.v.s. förklarade vad problemet var och ibland så löser sig ju saken då. När man får säga det högt alltså och försöka förklara för någon annan vad problemet är.

Det verkar som om mitt problem sitter i fingarna, handhavandet, vanan att dra lite i trådarna på en vanlig symaskin. Jag VAR verkligen jätteförsiktig men tydligen så vill maskinen jobba helt i fred när den gör kedjan.
Det är ju bara det att det är lite jobbigt att sitta och titta på när det bildas en massa stygn under pressarfoten. Det sitter i ryggmärgen att det håller på att bli trådtrassel och det första man vill göra då är ju att dra/räta ut trådarna men det håller inte overlocken med om.

Sååå, nu får den jobba med sina kedjor helt i fred, jag håller bara fast änden mot maskinen och sedan gasar jag bara. Rätar istället ut kedjan när det bildats väldigt många stygn. Maskinen spottar inte ut en tunn, ganska slät kedja av sig själv (som Bernina-maskinen jag såg som demo i butik) utan gör snarare en mycket tät kedja som skruvar sig lite runt sin egen axel. Det verkar funka nu i alla fall om jag låter den jobba lite i fred.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat