Visa ett inlägg
Gammal 2008-09-07, 16:44   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad

Vad är lower looper, J744d?

Hå hå ja ja, joo jag var förvisso helt på det klara med att det skulle bli trixigt att köpa en OL, trä den och sedan bara sy. Jag trodde aldrig att det skulle gå helt smärtfritt.

Jag har provsytt lite i spillbitar och det ser OK ut, men så helt plötsligt stannar inte tråden kvar i "lower looper". Vad är det?
Det bildas alltså ingen kedja men trådarna har inte gått av. Det enda jag ser som är fel är att tråden inte längre befinner sig i lower looper MEN i öglan dessförinnan, den som man inte ser som är under stygnplåten. Vad kan jag ha gjort för fel då när den inte stannar kvar i lower looper?

Undrar om inte detta hände efter att jag gjort chain off (vad heter det på svenska, har bara eng. bruksanvisning).
Kör maskinen med 4 trådar av 4 möjliga.

Tyckte först att det var lite skumt att maskinen träddes från höger till vänster i ordning, d.v.s.
4 - 3 - 2 - 1

istället för som jag trodde:
4 - 3 - 1 - 2

men nu står det så i instruktionsboken OCH DVD:n som medföljde visar samma sak så på det sättet har jag gjort.

Ska man inte dra lite i trådarna/kedjan innan man börjar sy så man får ut en bit först? Tycker inte att maskinen spottar ut kedjan så snyggt utan att jag varsamt drar lite i den. Ska jag i så fall dra åt vänster snarare än rakt bakåt???

Har trätt om maskinen men vips så är tråden borta ur lower looper igen.

Några förslag? Det vore ju trist att vi skulle börja bli osams jag och OL så här på första träffen?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat