Visa ett inlägg
Gammal 2008-08-30, 18:01   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Vi har samma storlek

Hej!

Jag har storlek 50, min figur är timglasformad, fast stor i omfånget.

Denna modell med prinsesskärning är fin på mig. Lika så är en A-skuren (avskärning under bysten) mycket bra för mig. Klänning var en kombination av bägge faktiskt.

Modellen bör du klara av. Var noga med alla markeringar och be någon fler att titta och hjälpa dig att kontrollmäta innan du klipper om du känner dig osäker.

Du kan ju sy modellen först i växtfiberduk som finns att köpa hos blomsterhandlare. Det är billigast. Det använder jag som mönsterpapper och att sy "mallkläder" av. Tråckla ihop på maskinen. Om du inte gör ett mallplagg. Lägg ner lite extra energi och tråkla i stället för att prova med nålar.

När du fållar klänningen, använd uppfållningssömmen på din symaskin.

Instämmer ett glansigt tyg gör att valkar m m syns mycket tydligare. Jag hade en hel body på mig och den slätade ut mig mera.

Crepe, som har fint tungt fall är blir bra till denna modell.

Ett enfärgat, mönstrat tyg i klänningen och ett tunnt enfärgat chiffong som den del som hänger som en drapering över klänningen kan vara vackert.

Du kan även ha omönstrat tyg och variera med matta/blanka tyger i klänning/drapering för att ge mer liv och intryck. Det beror på vad du har för smak. Klura och känn efter vad som egentligen är du. Du vet nog det i alla fall.

Vet inte vilken färg du har tänkt dig. Vitt bruten mot grädde, champagne eller? Det spelar ingen roll egentligen. Välj den färg som du ser minst blek ut i.

Senast redigerad av Gumpan den 2008-08-30 klockan 18:19.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat