Visa ett inlägg
Gammal 2008-08-19, 14:05   #1
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad

att rita ärmar

Jag försöker ”härma” ett mönster till en klänning som jag köpt och som jag vill göra en till variant av i ett annat tyg. Livet och kjolen har jag fått till ganska bra, nu återstår ärmarna. Det är själva tillvägagångssättet jag är tveksam på. Kan jag använda ett grundmönster i en bok om mönsterkonstruktion som grund och så mäta ärmhålet och lägga till/dra ifrån det antal cm som skiljer? Eller är det bättre att utgå från ärmhålet på den halvsydda klänningen och rita upp efter det? (Jag skulle kanske gjort det innan jag sydde ihop sidorna...) Det är en helt rak ärm, inget puff och inget rynk, så det är ju trevligt om det stämmer. Hur mycket hållning är vanligt för ett linne/bomullstyg? (Lite väl drastiskt att sprätta upp den fina klänningen och rita av ärmen direkt.)
Jag ska inte sälja plagget eller utge mig från att ha hittat på det själv. Jag vill bara ha ett ex. av denna modell i ett tyg som inte finns i affären.
Det blev konstigt skrivet det här, men ni som är duktiga på att göra mönster fattar kanske vad jag menar.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat