Visa ett inlägg
Gammal 2008-08-12, 01:29   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Ja, det borde uppmärksammas mer i tidningar, speciellt i konsumentdelen osv, om dessa såkallade märken. De är bra köp på garanti första året då man kan byta ut maskin när det pajar, men sen är det ingen idé. Men kanske tanken är att man köper ny maskin igen efter garantitidens utgång?

Jag rekommenderar alltid folk på tight budget att gå till en symaskinsreparation-butik och titta på deras begagnade maskiner eftersom dessa har gått genom service och man får ofta garanti också när man köper och då kan man också köpa de äldre maskinerna för de äldre maskinerna är alltid bättre i kvalité. (med äldre maskiner menar jag ungefär upp till tidig 80-tal) Tyvärr är det så "det var bättre förr" får tidigare i tiden gjorde symaskiner (och allt möjligt annat) så att de skall hålla i evigheter. Nu görs det inte längre så, eftersom butikerna har märkt att det är svårare att hålla sin butik igång när de bara ska reparera och inte få sälja.

Sen finns till och med möjlighet att köpa de (riktigt) gamla symaskinerna på marknader och secondhandsbutiker osv för riktigt liten spottstyver (100 kr stycket) vissa låter dig testa maskinen, då kan man testa den och fungerar den så har man gjort ett bra köp, då är det bara att lägga till 600-700 kr för service och man har bra symaskin. (a och o är alltid att testa först om man inte vill gambla lite)

Jag har köpt en pfaff från 50-talet från en symaskinsbutik som var servad och jag testade den först. Den går som dröm, går silkeslent mjukt (så pass att man bara behöver dra med lillfingret på vevhjulen) och gör jättefina sömmar oavsett värsta dåliga trådar och synålar som är hur kantnötta som helst och vilka tyger som helst. Det kan man inte precis säga om dagens symaskiner även de dyra på 20+ papp! och den kostade 1000 kr och gör ca 80 sömmar.

Senast redigerad av ichigo den 2008-08-12 klockan 01:35.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat