Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-04, 19:23   #12
Mango Mango är inte uppkopplad

I skolan hade vi vissa mönster utklippta i hård papp, med hål för tex insnitt osv. Mönster som man använder ofta och som man vet passar brukar jag klippa ut i papp, med sömnsmån(skriver på hur mycket jag lagt till) lättare att lägga ut och man behöver inte tänka på att lägga till utan det går att klippa direkt.

Annars föreslår jag fiberduk, eller mönsterpapper som är lite mer som tyg...

om du vill markera tex insnitt i dubbelt tyg kan du ta en nål och tråd och sticka igenom mönster och båda lagren med tyg, se till att du har en lite längre bit tråd så den inte åker ut. sen kan du klippa av tråden mellan tygerna. när insnitten är färdiga är det bara att dra bort tråden.

för passmärken och liknande, klipper jag alltid jack i sömnsmånen, men tänk på att inte klippa för djupt.

istället för att nåla fast mönstret använder jag tyngder (tex gamla 1kgs tyngder som jag köpt på loppis) tyget ligger still, och det blir inte hål av nålarna varken i tyget eller mönstret. Dessutom är det praktiskt om man har ett bord där man klipper, för då slipper man att tyget "glider" iväg...

Senast redigerad av Mango den 2008-07-04 klockan 19:26.
Mango är inte uppkopplad   Svara med citat