Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-30, 10:43   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

Creme fresh, gräddfil och philadelfiaost (heter cream cheese) finns som laktosfri numer men inga med smaker man får krydda själv. Något som jag i och för sig uppskattar att få göra.

Min godaste sommarmat är en grundsallad som jag fyller på med Quinoa (proteinrikt och finns i 3 färger, vit, röd och svart) Vill man sedan ha fisk i så kan man ta antingen lax eller tonfisk eller annan fisk efter smak. Rökt kött, kyckling, kryddiga korvar eller kanske ost för vegetarianen.

Till salladen tar jag:

Minst 2 sorters sallad gärna tre
tomat(körsbärs eller annan liten som du delar i halvor) och/eller paprika
gurka
purjo, rödlök eller sommarlök
har du färska kryddor kan du hacka i det om du vill.
Något som är fresht till är tärnad nektarin.

koka 1½dl quinoa enligt paketet + lite extra vatten (det skall finnas vatten kvar när det kokat klart) Häll av vattnet och skölj lätt i kallt vatten låt rinna av och häll sedan i i salladen tillsammans med det kött eller fisk som du valt.

Sås:
1 burk gräddfil + lika mycket neutral yoghur eller fil
ett par rejäla matskedar (ca 1 dl ajvar relish som finns i stark och vanlig styrka)
1 tsk citronjos salt och peppar
rör ihop ordentligt ( smakar bättre om det får stå ett tag) I denna såsen kan man fritt skapa med färska kryddor i om man vill. Men max 3 örter tillsammans annars blir det rörigt.

Till detta kan man dricka självklart vatten, öl eller varför inte ett glas torrt vitt vin med en liten skvätt flädersaft i mmmmmumma.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat