Nej, nej köp inte dyrt mösntepapper!!! För mig finns nedast två alternativ:
1. det tunna papper som man packar in glas och sådant i i affärer, du vet vitt och prassligt papper men en glansig och en "ruff" yta. De finns visserligen bara i ark (typ 1m x 60 cm eller nåt sånt) men det har aldrig aldrig varit något problem för mig. OCH DE ÄR HELT GRATIS!! Nästa gång du handla r typ en kruka eller någ så tar du med dig några stycken extra som du rullar ihop fint och inte paketerar in i. Den andra varianten av dessa papper (bruna) går också men det blir svårare att rita av mönster och de går lättare sönder.
2. för mönster du vet att du tycker om och som du vill använda ofta: plast. Jag brukar använda genomskinlig byggplast men andra varianter går säkert också (ibland kan man använda uppklippta plastpåsar av den styvar lite dyrare varianten om det är små mönster det är fråga om). Plastmönster tål hur mycekt som helst!! Och det går superlätt att rulla ihop (bra förvaring!) och tål att nålas fast på tyg avsevärt många fler gånger än tunt mönsterpapper.
Nu kommer säkert någon vän av ordningen undra hur jag för över markeringar på mönster som är gjorda i plast och här kommer den eleganta lösningen. Min mormors kaksporre från typ 1950 gör snabbt superfina och jämna hål i plasten där jag ex vill markera en inskärning (ha mjukt underlag när du kör så blir hålen stora och bra). Lite potatismjöl eller krita (mal skolkrita ex) som packats in i två lager tunt tyg, typ skir bomullsgardin/nästan gasväv duttas/pudras över plasten och vips så har du markeringar!! Lyft försiktigt av plasten och fyll i med skräddarkrita! Tadaaa!!
Det extra fina i kråksången är att om du har ett ljust tyg som inte fungerar med krita på så köper du ett billigt set med färgade skolkritor och mal en färg som kommer att synas på det tyg du jobbar med.
Lycka till
Lova
|