Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-13, 06:30   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Så enkelt han får det att se ut!

Jag lärde mig två varianter när jag gick på Tillskärarakademin i Gbg, på "detaljsömnadskurs"!

Den ena/enkla varianten innebar att man klippte upp "hålet" och pressade sömsmånen och la två vikta remsor bakom och "stickade" fast dem så snyggt man kan. Fickan syddes fast i remsornas sömsmån och så är det färdigt! Fickan kan ju med fördel vara vikt nedtill så blir det inga sömmar där!

För att få remsorna exakt intill varann syddes de ihop (med långa stygn) och pressades isär. När man sedan är klar drar man bara bort tråckeltråden och så är öppningen klar!

Den andra varianten andvänds oxå de "hopsydda remsorna" och läggs precis ovanför där öppningen ska vara och så sys det som på filmen: Precis den ruta som ska bli... Klipp försiktigt upp från baksidan och var noga med hörnen! Vräng, pressa noga och sticka fast från framsidan. Fickan sys fast i sömsmånen. Putsa bort överflöd och du är klar!

Ligger öppningen nära linning så kan du med fördel fästa fickans ovankant där, men då får du ha med fickfodret när du syr fast passpoalen!

På så sätt blir det ingen belastning på själva öppningen om man förvarar tunga plånböcker mm!

Och förresten! Glöm inte att pressa fast flieselin där ficköppningen ska vara!!! Det hjälper till att inte tyget räfflar upp sig och det blir stabilare!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat