Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-04, 10:28   #7
ScrappyDesign ScrappyDesign är inte uppkopplad

Hej Sabina,

Jsg registrerade en enskild firma i höstas. Det var väldigt smidigt, man kan göra det via internet på bolagsverkets hemsida. Man måste också lämna in en anmälan till skatteverket om man vill vara momsregistrerad. Det kan du också göra via nätet. Vill du registrera ditt firma namn så kostar det en slant, å andra sidan så är du då skyddad mot att någon annan registrerar samma firma. Det finns andra bolagsformer än enskild firma, var och en med sina för- och nackdelar. Bolagsverket har mycker information på nätet, börja där ! Jag bedriver min verksamhet vid sidan av mitt ordinarie jobb och gör bokslut och redovisar moms i samband med ordinarie deklaration. Så här första gången tog jag hjälp av en revisionsbyrå, men eftersom min verksamhet inte ör så omfattande räknar jag med att kunna greja bokföring och deklaration på egen hand framöver. Man brukar få en massa erbjudanden när man registrerar ett företag, ibland också från bokföringsbyråer som erbjuder en gratis konsultation, nappa på det !
Jag fick ändan ur vagnen efter att ha deltagit på en liten lokal marknad. Där hade jag turen att träffa två andra hantverkstjejer som blev förtjusta i mina grejor, och vi har nu inlett ett samarbete. Det är inte direkt så att jag kan leva på min hobby, men en bit på väg har jag kommit. Lycka till ! / Lena L
ScrappyDesign är inte uppkopplad   Svara med citat