Hej!
Har bestämt mig för att börja sy. Yes, jag är kille och känner mig fruktansvärt underrepresenterad på den här sidan men jag tycker det här med klädesdesign är intressant.
Det jag är intresserad av att börja sy är allt inom "streetwear" (förutom byxor där jag inte tycker jag har något att tillföra!)
Om ni har svårt att se framför er vad det är för sorts kläder jag vill börja sy så kolla in http://www.strayboys.com
Jag undrar nu vad jag behöver för att komma igång. Jag vill ha bra och snygga mönster... Är Burda tillräckligt moderna nu för tiden? Det känns alltid lite som om mönstertidningarna är till för farmor och inte riktigt för oss som vill komma igång med "klädesdesign". Mönstrena känns lite förlegade? Rätta mig gärna om jag har fel. Har ingen större inblick i hur mönstermarknaden ser ut, men det är den känslan jag får när jag till exempel tittar på de mönster som TV4+-programmet Sick Sack använder........
Jag undrar med andra ord om det till exempel finns någon bra bok som är inriktad huvudsakligen på design av kläder och då lite modernare? Jag vill lära mig allt man behöver veta på när man syr och även hur man lär sig att rita egna mönster...
Jag har allt mer börjat titta på mina egna kläder för att se hur de är uppbyggda. Jag undrar. Vad krävs egentligen av ens maskin för att kunna sy en T-shirt så att den håller samma kvalitet som en butiksköpt? Är det särskilda sömmar den måste klara av? Hur gör de på fabriker/hur gör små designers när de till exempel syr fast ärmarna? Hur får de allting så att de blir rätt marginaler - de kan väl knappast sitta och nåla allting? Kräver detta någon särskild maskin?
Jag behöver alltså en maskin som jag kan klara mig på och som underlättar att komma igång. Har ni några spontana tips?
Tack... Hoppas någon orkar svara på detta s(v)ammelsurium
/robin