Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-28, 00:58   #11
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Här är en mycket kort genomgång:

VIP Color PictureStitch och VIP ReSize Plus har jag tyvärr inte. PictureStitch gör du brodyrer av fotografier i. ReSizer använder du för att ändra storlek på nedladdad brodyrer, alltså de du inte själv har skapat. Jag har för mig att man även kan ändra mönster i fyllningarna.

VIP Configure använder du för att ställa in datorn för din skärm, så att brodyren verkligen visar 1:1 storlek när du ser på den i 3D. Du väljer vilket trådmärke du vill ha som förstaval, vilken färg på bakgrunden i 3D, vilket format du använder till maskinen och vilken port din maskin är kopplad till om du har en gammal Pfaff eller en kommersiell maskin. (För D1 finns VipManager som skapar disketten.)

VIP Conversion har du till att konvertera från olika format till .vip. Eftersom det är ett gammalt program kan det inte läsa nyare format som vp3. Så du bör välja .sew, pes eller .hus när du laddar ner om det inte finns .vip så klart. Men eftersom det går bra att lägga alla format, som programmet kan läsa, direkt på disketten eller ladda med send från Customizer till maskin har jag aldrig använt detta program.

VIP Customizing är grunden i det hela. Här tar du in brodyren/erna. Testar olika färger så man slipper testa med tråd. Du kan lägga till text och/eller olika former. Under arbetets gång har du din brodyr öppen här för att kunna se rätt färger då det kan bli konstiga färger i maskinen.

VIP Design Splitter är till för att automatiskt dela på brodyrer som är för stora för maskinens ram. HQ har en ram som heter PlusHoop 170 mm x 100mm och Pfaffen har en som heter Creative Big Hoop och är 225mm x 90 mm. Så länge brodyren håller sig inom dessa mått kan man splitta för att kunna sy med dessa maskiner.

VIP Digitizing är programmet du skapar dina egna brodyrer i med eller utan bild som underlag. Se alltid till att spara i .can såväl som i maskinens format. Du spara i .can under Save. För att få stygnfil väljer du 3D och där Save.

VIP Stitch Editor används i första hand till att redigera i andras brodyrer. Du kan flytta enskilda stygn, ändra storlek på del av brodyr, ändra fyllning, flytta om i ordningen mm.

Jag skall försöka skriva lite grundläggande om Customizer, Digitizer och StitchEditor i första hand.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat