Visa ett inlägg
Gammal 2005-04-14, 19:07   #13
tesslin tesslin är inte uppkopplad

alltså, jag har inte heller fått nån direkt positiv upplevelse med AF.
jag tog studenten i våras (ingen yrkesinriktning alls utan mest förberedd för högskola/universitet), väntade några veckor och skrev sedan in mig som arbetssökande. första killen jag snackar med där behandlar mig som om jag skulle gå sönder när som helst och berättade för mej om och om igen att jag inte är ensam eller hopplös bara för att jag är utan arbete/skola.

sen så har jag ju varit duktig och lämnat in jobblista varje vecka men efter ett par månader påstår de att jag inte varit där och lämnat en lista så min handläggare ringer upp och säger att jag är avaktiverad, fast jag var där och DE slarvade bort den!
vad jag hört så finns det nåt stöd eller liknande att få när man varit inskriven ett visst antal dagar och iom att jag blev avaktiverad så försvann ju alla mina dagar där.. så jag undrar då om de kan ha slarvat bort listan och om de då kan ersätta mig på de dagar som försvann eller så, visst säger ena killen.. men sen får jag höra att de inte kan göra något. _eventuellt_ om det skulle behövas.... tack.
jag hade ju inte så mycket val utan fick fortsätta gå dit varje vecka.

mitt i allt så sökte jag socialbidrag också, och oturligt nog ligger mötet en måndag när jag, enligt ett antal månaders planer, är på väg hem från en festivalresa. så jag får pappret med mötestiden hos någon typ handläggare eller så, dagen innan jag åker iväg. så jag ringer upp, möter en telefonsvarare som säger att personen jag söker är på semester så jag pratar in ett meddelande på telefonsvararen och berättar att jag är bortrest och inte kan komma dit. nästan en månad senare får jag en ny lapp med en ny tid och går dit. när jag väl är där blir jag nästintill utskälld för att jag absolut INTE kan ta semester som arbetslös utan måste vara hemma hela tiden. det var då ingen som berättat det för mej alls. de på arbetsförmedlingen visste om att jag skulle bort och registrerade mig som ledig de dagarma (två vardagar).
när jag väl får ordning på allt och börjar gå deras ungdomsprogram för a-kassa/bidragsökande får jag veta att jag måste befinna mig i en lokal en bit bort två dagar i veckan med tillgång till internet.. som jag även har hemma. dvs jag ska sitta i en lokal och titta på annonser jag redan läst hemma. så väldigt användbart och inte alls tidsslösande.

blev uppskriven på en hel del kurser och sånt också men fick tacka nej till alla iom att jag, som tur var, fick ett jobb.
så nu när jag blev arbetslös igen vägrade jag kontakta AF.. men jag hade tur igen och har numera ett jobb

usch.

jag hoppas iaf verkligen att det ordnar sej för dej!
om du inte kan få bidraget kanske du kan ha det som hobby och sälja eller kanske börja med en webshop? då slipper du iaf dyra hyror och sånt. tanken har slagit mej många gånger och jag var inne på att starta en webshop nu när jag hade tid igen men dessvärre hann jag inte så långt med planerna och inspirationen att göra något var inte direkt på topp :/
du kan ju ha en webshop och kanske åka på lite marknader eller något och visa upp dina kläder. det är ju alltid bra att ha en sida med kontaktinformation och kanske lite exempel, tycker jag själv då

lycka till!
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat