Visa ett inlägg
Gammal 2005-04-13, 09:32   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad

J-vl arbetsförmedlingen

Jag blir så arg och upprörd över arbetspolitiken som råder nu. Jag är utbildad industridesigner men har inte jobbat med det sen jag gick ut 1999. Drygt två av åren har jag varit föräldrarledig och den andra tiden har jag haft två anställningar där jag jobbat med annat eftersom det är ont om designjobb.
Nu är jag arbetslös efter att fått sparken under senaste graviditeten (en historia för sig). Inte heller nu finns det designjobb . Vid inskrivningen läste jag att man de första 100 dagarna enbart ska kunna söka jobb som är knutna till ens utbildning och att man därefter även måste söka annat.
När jag pratade med handledaren fick jag reda på att denna regel inte gäller om det finns få jobb att söka. Men eftersom jag har en "kontsnärlig" utbildning skulle jag kanske till höra AF Kultur och där gäller andra regler.

Ringer Af Kultur och får tillsvar att eftersom jag inte varit verksam de senaste fem åren så kan jag inte tillhöra dem. När jag då säger att jag varit mammaledig i två av de fem åren så blir hon tveksam men tror ändå inte att det gå, får skicka in papper och prova och se.

Min man och jag diskuterar situationen och kommer fram till att det kanske är bättre att starta eget med starta egetbidrag. Jag håller ju på att sätta smman en barnkollektion och det skulle vara kul att satsa fullt på det.

Ringer arbetsförmedlinge igen och får tillsvar att jag inte får starta eget.??? Jag måste först söka alla typer av jobb under tre månader, och om jag inte hittar något under den tiden så kan jag starta eget. Men jag vill ju ha ett jobb som har med min utbildning att göra. Jag frågar åter igen varför jag inte får och får starta eget på en gång. Hon svarar att du kan ju inte söka bidrag på en gång du blivit arbetslös.

Jag känner mig inmålad i ett hörn. Varför ska de hämma företagsverksameten i detta land? Jag vill ju jobba men jag får inte jobba på mina vilkor.

Ville mest få ut lite ilska, hoppas ingen tar illa upp. Jag är som sagt lite upprörd så om texten ter sig underlig så hoppas jag ni har överseende med det.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat