Hej Sally,
Du skrev inte vilken prisklass ni hade tänkt er men eftersom du skrev en 'vanlig' symaskin antar jag att du menar en maskin utan för många finesser.
Jag har sedan tidigare en Husqvarna 2000 en maskin som funnits i väldigt många år och de flesta känner till denna. Den har fungerat bra i alla år, är nyservad men jag ville ändå ha en ny maskin eftersom den inte klarar av tjockare tyger så bra.
Först trodde jag att jag skulle komma undan med 5.000:- men det visade sig vara svårt och insåg snart att det var troligare med ca 7.000:-.
Jag var först inne på att köpa en Husqvarna Interlude 435/445 som är väldigt fin. Efter mycket vånda köpte jag istället en Pfaff SelectLine 1540 (är exakt samma maskin som SelectLine 1546 bara färgen skiljer). Vad som gjorde att jag köpte maskinen var bl.a. övermataren IDT och att maskinen är helmekanisk (ofrånkomligt att det är billigare och enklare att laga mekaniska än elektriska fel) samt att underspolens hus och hylsa är metall och inte i plast. Jag hade tagit med mig egna tygprover från sådant jag brukar sy även om butikerna har egna tygprover. Om du har möjlighet, ta med ett tunt slinkigt tyg som bara vill glida iväg hela tiden.
Jag håller med om att det bästa är att känna, se, prova och fråga i affären. Ta god tid på dig i butiken och känn efter hur logisk eller ologisk du tycker att en maskin är. Har du inte haft symaskin tidigare är det nog lättare att vara 'opartisk' mot olika märken och olika lösningar än om du var van vid ett visst märke sedan tidigare.
Jag är mycket nöjd med min nya symaskin även om vi var lite osams de första timmarna när jag skulle trä maskinen och spola ny tråd men jag var som sagt inprogrammerad sedan många år på min gamla maskin. Kommer troligtvis snart att lägga in en recention av den maskinen vill bara använda den lite till först.
Lycka till!
|