Oj det finns ju en hel djungel med trådar där ute förutom Güterman/sulky.
Nu ville du ju känna på tråden det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, men jag beställer min tråd ifrån USA. En helt underbar tråd som jag aldrig haft problem med.
Jag använder mig av en rayontråd på 1000m då jag gillar den fina glansen som den har.
Beställer från
http://www.threadart.com de har de mesta innom maskinbrodyr o frakten är inte speciellt hög fast de skickar den med flyg. Så det tar inte mer än 1 vecka från att du beställt tråden till den kommer hem till dörren. Ett + är ju att det blir betydligt billigare att köpa tråden från USA.
Ang över/underlägg finns det lika mycket där.
Om man ska förklara alla hur de funkar o till vad så blir det nog en hel doktorsavhandling.
Men underlägg har du som du fäster i bågen tillsammans med tyget. det finns olika antingen sånna du river bort efter att du broderat klart eller sånna som du stryker fast på tyget.
Överlägg finns även här flera olika men de vanligaste är väl solvy och ultra solvy. Solvy är ett genomskinligt material som ser ut som gladpack som du lägger över tyget när du broderar tex en handduk så att inte frotten "ploppar" upp genom broderiet. Ultra solvy är en tjockare varjant som man brukar använda när man broderar fsl ( free standing lace) båda dessa är gjorda av alger så när man sen blöter broderiet så försvinner detta helt.
Hoppas dethar hjälpt lite

Om inte annat så finns det en helt underbar pfaff återförsäljare i Jönköping som kan förklara allt för dig. Då slipper du ju åka så långt som till Göteborg.
/Amandha