Ibland fodrar men hela "livet" och pressar på mellanlägg på det för extra stadga. Men som du säger så behövs det inte om tyget faller bra ändå och om man har kropp för det!
Jag brukar gärna fodra och försöka dra åt så jag får lite figur och ska det vara riktigt flott kan jag sy i kanaler i sömmarna och lägga i "korsettfjädrar" så man slipper veck vid fläskgroparna...

Själva klänningen är aningen större än fodret då och hjälper till att få snyggare fall.
Har man dessutom inga axelband eller riskerar att "tappa" klänningen behövs oxå den stadgan!
Infodringar brukar sitta där man vill ha en snygg kant: hals, ärmhål, rygg, ja där det behövs. Även vid kragar kan man sy fast infodringar så man döljer sömsmånen och "tvingar" kragen att hålla formen. Och de kan vara olika stora beroende på hur "säkert" de ska hålla sig kvar. Smala infodringar kan ibland vilja krypa fram och då kan man behöva fästa dem lite tex vid sidsömmarna. Ibland kan man ha extra smala infodringar och sy fast med en stickning 1½-2 cm in som "band" både mot rätan eller mot avigan. Allt för utseendets skull.