Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-29, 09:48   #7
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad

Jag stickar alltid provlappar, gärna flera stycken med stickor i olika storlek och olika material för att se vad som känns bäst. En del tycker att det är trist att sticka prov, men jag ser det som första chansen att se hur garnet känns, om jag trivs med det osv.

Att räkna om ett mönster bara för att man inte får rätt masktäthet för garnet är INTE att rekommendera. Visserligen kanske plagget blir rätt storlek, men själva stickningen blir förmodligen inte så fin. Om man stickar med färre maskor per 10 cm än rekommenderat, så blir stickningen oftast för lös, maskorna ser stora och lösa ut, och det töjer sig lätt. Mindre antal maskor = stickningen blir för tajt, känns lite hård och draperas inte som den ska.

Med tanke på hur mycket tid man lägger på att sticka ett plagg (eller vad det nu är!), så tycker jag alltid det är värt att lägga lite tid på förberedelser.

PS: Om du inte har så många par stickor: kanske känner du någon du kan låna av för att prova storlek? Eller kolla i en garnbutik om du kan få låna ett par stickor och göra proven där.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat