Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-25, 21:56   #3
Cassy Cassy är inte uppkopplad

Linne i Riga

Jag har varit i Riga ett par gånger - senast 2005. Jag såg inte till mycket av detta omtalade linnetyg vid mina besök.
Hittade ett varuhus centralt med tygavdelning med ungefär samma priser som hemma. De hade enfärgat linnetyg i några färger men inget handdukstyg. I varuhuset såldes färdiga linneprodukter med hantverksstuk - dukar, förkläden m m.
Hittade en tygaffär i gamla stan med höga priser på tyger som jag bedömde skulle kosta mycket mindre hemma - typ trista mönster på viskos och polyesterblandningar.
Linnetyger och handdukstyger har jag däremot hittat i gamla stan i Tallinn - men priserna har gått upp där med åren och det är inte jättebilligt längre.

Jag är också intresserad av att höra om någon hittat dessa omtalade linnefynd i Riga. Man ska ju känna till var man kan hitta fynden...

Vill i sammanhanget varna för att växla pengar i de små växlingskurerna. Det ser fantastiskt ut på skyltarna men i slutändan står det "lurad" i pannan... känns det som... vis av erfarenheten. När jag påpekade den dåliga växlingskursen pekade hon på ett papper på kuren med pyttetext som man borde ha läst i stället för på skyltarna på gatan. Ja, det är lätt att glömma att borta inte är hemma när det gäller vissa saker.
Om jag inte minns fel så "försvann" ca 100 kr när jag växlade in 500 kr.
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat