Hej!
Jag öppnar lagerpaletten (Layer Palette) och har själva bilden i bottenlagret. Lagom storlek för mitt program är att bilden först (!) förminskas till 350-400 pixlars bredd.
Sedan skapar jag ett mellanlager som jag fyller med vit färg och gör halvtransparent (finns reglage till höger). Därefter gör jag ett tredje lager där jag ritar upp de svarta konturerna med verktyget för "single line". Jag ritar linjer som är endast 1 pixel breda.
Zoomar man in ordentligt, så går det lätt att göra detaljerade konturer.
Ett tips är hjulet på musen som gör att det går väldigt fort att zooma in och ut och på detta sätt kan man förflytta sig runt i bilden. Man zoomar alltså ut och sedan zoomar man in någon annan stans i bilden, enbart genom att rulla på musens hjul fram och tillbaka.
Sedan sparar man bilden som psp (PaintShopPro), ifall man vill återgå och jobba vidare med den.
När jag är klar med konturerna i översta lagret, så brukar jag fylla den tomma ytan runt om med vitt, dels för att konturerna inte ska gå precis i kanten på bilden när den sedan kopieras in i Digitizer, dels för att konturbilden ska bli exakt lika stor som den underliggande bilden.
/Gunilla
Senast redigerad av gunnsan den 2008-03-23 klockan 16:04.
|