Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-22, 22:26   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!

Om jag vill ha den här typen av dubbla raksömskonturer i en bild (vilket inte alltid är fallet), så låter jag Digitizer stygnsätta dessa automatiskt. Resten stygnsätter jag helt manuellt, och det går otroligt fort och lätt i Digitizer. Det är bara att välja färg, typ av objekt och klicka runt lite .

Hur får man fram konturerna då... ?
När bilden är såpass bra som dessa clipartbilder från Clipartopolis, så behöver jag i princip bara låta PaintShopPro hitta konturerna. Först fyller jag med vitt i de fält som är lite för mörka och som INTE ska vara konturer. Som ni ser i exemplet här så tar jag alltså bl.a. bort det bruna på ryggen och hundens och fjärilens ögon.
Jag minskar därefter ner bilden till 400 pixlars bredd (ungefär).
Sedan kör jag kommandot som minskar bildens färger till två (svart+vitt). Då får jag automatiskt en perfekt konturbild med svart på vitt. Det är jätteviktigt att det som ska bli konturer är helt svart och ingenting annat. Brun-grönt ludd funkar inte så bra.

Jag klistrar nu först in bild 1 (som också är förminskad till samma storlek som den svartvita bilden) i Digitizer och därefter den svartvita bilden ovanpå. Sedan låter jag Digitizer stygnsätta den svartvita bilden med raksömskonturer, och därefter raderar jag denna bild. Kvar är alltså de stygnsatta konturerna och den färgade (ursprungliga bilden) och den ligger exakt på rätt ställe under konturerna.

Har man sämre bilder (små och suddiga), så får man helt enkelt sitta och kalkera av konturerna i PaintShopPro, med hjälp av lagerhantering.
Ska jag inte ha sådana här dubbla raksömskonturer, så lägger jag bara in en bild i Digitizer och stygnsätter allt manuellt.
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat