Hej!
Vad grymt att ni är så snabba, tack för era svar! Jag försöker alltså lära mej tekniker och att läsa mönster så jag är inte så noga med slutresultatet (den påbörjade vanten är storlek jättestor och nu, efter avslutad mudd, har jag maskat av den). Och rundstickan var mest av bekvämlighetsskäl, strumpstickorna brukar bara rulla iväg när jag försökt med dem.
Det kanske inte är så vanligt med tvåfärgad resår på den ledden, jag utgick från en bok (Vantar och muddar från norr) och, har jag sett nu, resåren på bilden ser inte heller ut att dra ihop sig så mycket. Men jag tror ändå att jag dragit åt lite för mkt på baksidan, för mina aviga maskor har verkligen inte en chans

.
Hur som helst, skall fortsätta projektet med mönstrade provlappar och se om jag kan få in snitsen med trådarna på baksidan. I morgon blir det en sväng till ett stickcafé i hopp om att kunna snappa upp mer kloka tips.
Har ni annars några förslag på sådant som kan vara bra att träna på för att bli någorlunda säker på teknik och sticktänk? Även boktips är välkomna! Och gärna smarta matteknep när man måste räkna om (o. dyl.) i mönstret!
Om jag verkar lite hetsig så är det för att jag behöver lära mej detta för jobbets räkning...
Tack på förhand!