Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-08, 21:59   #1
majaso majaso är inte uppkopplad

Felsökning på resåren

Hej alla ni kunniga människor!

Jag sitter med ett vantmönster som jag gett mej i kast med för att lära mej följa mönster och bli bättre på detta med stickning. Just nu, med resåren i hamn ser det inte riktigt ut som jag tänkt...kanske är det någon som kan ge mej några konstruktiva kommentarer?!

Inledningsvis har jag hunnit göra den resårstickade mudden i två färger. Jag valde att byta ut strumpstickorna mot en rundsticka för att slippa problemet med stickor som trillar ut, men nu funderar jag på om själva rundstickan kan vara roten till att resårstickningen ser skum ut. De aviga maskorna buktar inte inåt som det skall utan tar lika stor plats som de räta. Resåren drar inte ihop sig helt enkelt. Kan detta vara en effekt av att stickningen töjs ut mer än vanligt då den sitter på en rundsticka? Eller kan det vara så att jag drar för hårt i det garn som vandrar bakom de aviga maskorna så att de inte får chansen att ploppa in? Någon som har en teori?

Sedan undrar jag ockå om någon vill dela med sig av tips på hur man kan tänka då man stickar med flera färger. Dels hur man får ett bra system för att inte trassla ihop dem, och hur man kan hålla insidan hyfsat snygg och hanterbar. Hur ofta skall man t.ex.snurra trådarna när man tar garnet med på baksidan, och kan det göras på nåt extra smart sätt?

Jag har också lite problem att sticka, avmaska & lägga upp lagom hårt, handlar det mest om vana eller finns det några bra knep där med?

Alla tips är jättevälkomna, tack på förhand!
majaso är inte uppkopplad   Svara med citat