Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-07, 11:42   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Alltså, ta dina mått och jämför med måttabellen som tillhör mönstret. Om du till exempel tar din stussvidd och det enligt måttabellen är storlek large, så mäter du direkt på mönsterdelarna för storlek large och det som diffar är rörelsevidden.

Men tänk på att rörelsevidden dom har jagt till är för den tygtyp dom rekomenderar i mönstret. Om du använder ett annat tyg, så kan du bli tvungen att ändra rörelsevidden också.
Rörelsevidden påverkas av hur man vill att plagget ska sitta, hur pass elastiskt tyget är, hurpass tjockt tyget är, hur delarna är skurna och en hel massa andra saker. Så det går inte att säga att "en tröja ska ha 5cm rörelsevidd vid bysten" eller något sånt. Man får antingen lita på mönsterkonstruktören eller så får man använda sin egen erfarenhet och anpassa det hela efter hur man själv vill ha det.
(Just därför tycker jag ofta att det är lättare att göra egna mönster från början, jag har ändå flyttat varenda linje på mönstret innan jag är nöjd.)

Om mönsterdelarna på mönsterarket är utritade så att alla storlekarna ligger på varandra (med till exempel linjer i olika färg för olika storlekar) så går det ofta bra att helt enkelt följa linjen för large vid stussen, medium vid midjan och så vidare och sen bara jämna till linjerna lite snyggt efteråt. I alla fall om livlängden stämmer.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat