Jag har köpt massor från eBay. I stort sett hela mitt quiltförråd kommer därifrån, och det är hyfsat omfattande faktiskt.
Att köpa från england är dyrare att köpa än från USA, Men ska man bara ha 1 yard så blir frakten billigare från england, så totalpriset blir därför lägre. Oftast så skickar de från usa med "standard priority flat rate envelope" och då ryms det 6-9 yards (beroende på säljare) och den kostar 10-12 dollar. Handlar du för ett totalpris under 45 dollar så klarar du dig under tullen dessutom. Annars så kan man ofta be säljaren att ange max 45 dollar som värde på paketet och då går det igenom ändå.
Priserna ligger oftast på 5-9 dollar. Räknar man med 1,5-2 dollar i frakt per yard (om man fyller ett flat rate envelope så blir priserna 40-80 kronor per yard (91 cm). Inte illa...
Jag har köpt andra tyger, jeans och velour till exempel. Det är också väldigt bra priser på dem, men de skrymmer lite mer än vad quilttyger gör, så där blir inte fyndet lika stort. Men jag har köpt toppenjeans från USA för 2 dollar per meter. (17 kronor) + frakt då...
Jag har aldrig blivit lurad. En gång av hundra så har paketet kommit bort eller blivit försenat. Jag har aldrig haft några problem med att få tillbaka pengarna då. Måste säga att stämningen på eBay är betydligt bättre än på Tradera. Där har jag flera gånger fått ganska syrliga kommentarer och otrevligt bemötande. Det har jag ALDRIG fått på eBay.
Ett tips är att kolla hur många omdömen som säljaren har. Har säljaren 1000 omdömen och uppåt så är man rätt så säker faktiskt. En Power-seller eller en sådan som har eBay store är också ett kvalitetsmärke.
De gånger som paketen inte har kommit fram så gissar jag faktiskt på posten. Skicka tyg från andra sidan världen, det är klart att det försvinner då och då. Vilket det för övrigt gör inom Sverige också. Har varit med om det också...
//Kaja
//Kaja
|