Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-23, 09:43   #7
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Det beror _helt_ på passformen på hela korsetten hur bra stödet blr över bysten. Man kan tänka på att använda stadigare skenor och tom lägga in extra skenor i panelerna som har med bysten att göra. Men det gör man för att korsetten inte ska "kollapsa" vid bysten och orka hålla upp tyngden ordentligt. Glida ner ska en cälpassande korsett inte klara att göra. Detta iom att den ska sitta åt ganska ordentligt i midjan, så den "vilar" liksom mot höfterna, precis som ryggsäckar med ett midjeband, ungefär.
Så att korsetten du provade gled ner skulle jag tro beror på att den inte satt precis som den ska i övrigt.
En toall är helt sonika ett testplagg. Man tar billiga tyger lämpliga för ändamålet och syr ihop plagget. Om du utgår från ett mönster som passar dig i midjan och lägger till extra mycket sömsmån i fram vid bysten i alla berörda sömmar, har du mycket höfter får du göra på samma sätt där.

Att sy toallen med skenor och snörning är visserligen ganska mycket mer jobb, men jag ka tycka det är värt det iom att man får fram en grund att utgå ifrån. korsetttoall syr jag i tex jeanstyg, och använder bara ett lager. Till skenor sätter jag i billigt bomullsband som kanaler för som jag också använder till midjeband och snörning väljer jag billiga skräpöljetter till.
Skenorna man använder kan man ju ta ur och sätta in i den "riktiga" korsetten för att vara lite mer ekonomisk.


En annan sak att tänka på är att välja en korsettmodell med hel kupa och inte halv. En halvkupa är inte alls lika stabil om man har mycket byst, och det man vill är egentligen inte att pressa bysten inåt eller uppåt, man vill bara hålla fast den i en snygg form. Man kan inte heller ha en korsett som är för lågt skuren i ryggen och sidora, för då finns ju inget som håller fast bysten "runt om" och det blir instabilare.


Vilken fin underklädessida! Jag tycker dock det är alldeles för bökigt att beställa just bh via postorder, för även om man hittar rätt storlek är det så mycket annat som ska stämma. När jag går till en ny butik och provar kan jag gå in i provrummet med 20 plagg i rätt storlek utan att något passar. Iom att jag bor i gbg så finns det några riktiga butiker som jag kan prova loss i. =)
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat