Ett annat presstips, om man inte har en karborreskiva, vilket man i allmänhet inte har, är att ta en bit av sammeten och lägga med luggen uppåt på pressbordet. Jag har gillat att använda en rundad form när jag pressat ner sömsmåner, men det är ju långt ifrån alltid man har något lämpligt rundat. Man kan ju rulla en korv av något tyg. Då minskas risken för genomslag, vilket gärna ser förfärligt trist ut i just sammet.
Handfålla sammet är lätt, vad som blir snyggast beror ju lite på formen av fållen. På en rak form föredrar jag att trä fållen, vilket görs med nästan raka stygn mellan tyglagren i fållen. En trädd fåll har möjliget att röra sig lite och bir ganska mjuk.
Kreja är väl vanligaste fållsömmen annars, sys i en zick-zack-form över den uppvikta kanten med alla stygnen bakåt. Galet svårt att förklara i text.
Vid väldigt svängda fållar blir det nästan alltid snyggast att sätta en snedslå och stoffera fast den på insidan. Men det är ju en smaksak. I och med att sammeten är såpass tjock tycker jag att det blir klumpigt att vika in bred fåll på just en rundad form.
|