Inga bindor inga tamponger sedan 1989 (predikan ;0)
säger bara menskopp!!! de gånger jag varit tvungen att använda vanliga bindor tex efter förlossning har varit öken... de gånger jag varit tvungen annars så har jag tygbindor)
Med menskopp kan man glömma mensen man tömmer ca 2-4 gånger per dag...
kvittar om man har liten eller stor mens...man kan ha den även när man väntar på sin mens... stör inte den normala kulturen i slidan... orsakar inga sjukdomar, skyddar mot bakterier tex när man simmar...man kan alltså sporta och vara som vanligt....inget som läcker eller glider på sniskan... eller flockar av sig i baken elle smular sönder... eller skaver...
de sista dagarna på mensen så får jag riktigt tänka efter så jag kommer ihåg att tömma den för den märks inte...
mina döttrar fick sina koppar när de fick mens 12 år gamla och kan inte tänka sig att ta på sig en binda eller något om de inte måste.... de är vana...(numera finns en mindre för unga tjejer)
så om man verkligen vill ta steget mot frihet, jämställdhet, miljömedvetenhet och ekonomiska fördelar så är en menskopp att lita på!!!
finns alltid hemma
är alltid redo
behövs bara en enda för alla mängder av blödning
varar i 10 år
inga sopor!
inget tvättade förbrukar varken el eller tvättmedel (bara kokas (max 2 minuter) mellan mensarna sen är den redo igen)
hehe nu är ju jag helfräslt på det här och de som vistas omkring mig bär i dag de allra flesta menskopp...
kan man ha tampong så kan man ha menskopp
de tygbindor jag använder kommer från Babyheaven,
tina på bära nära har bra mönster!!!
fördelen med PUL är att den släpper igenom värmen men inte ut vätska... det är ett sk funktionstyg.
jag vill ha mina bindor med plasttryckknapp så de inte rostar för jag tvättar inget förrän hinken är full!!! de ligger i en vattenlösning med ättika jag tvättar dem på 60-90 grader... jag sköljer dock ur dem med kallt vatten innan de åker i hinken med lock.
men menskoppen... det är min kompis den!!!
|