Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-13, 20:29   #3
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad

Jag bytte ut min Pfaff 4842 en sådan för bara några veckor sedan.

Alltså, den är ett fullblod, det märks! Det är ett jäkla tryck i motorn och man får verkligen hålla koll på tyget så att det inte sticker iväg.

Den syr otroligt snyggt, men jag tycker att det är lite knepigt att få till det med sömmarna. Jag har förbrukat många meter med provtyger för att testa inställningarna INNAN jag börjar att sy. Men, så är det förstås i början. Å andra sidan så ÄR jag petig med att sömmarna SKA vara snygga.

Det är många kontroller att hålla koll på och efter bara två veckor så har jag liksom inga referenser att gå efter. En av de bästa finesserna är i alla fall MDC-kontrollen. När man har minskat skärbredden så att tråden bubblar sig så kan man använda MDC och helt plötsligt så blir det toksnyggt.

Jag har ju pfaffen att jämföra med och jag tycker att det är lite pilligare att trä maskinen. Framför allt att trä nålarna. Det är för att kniven sitter ivägen, men nu har jag börjat fälla upp kniven när jag ska trä nålarna (busenkelt att göra) och då är det enkelt.

En sak som jag gillar mycket är att större delen av tillbehörslådan ligger i locket som täcker trådarna. Mycket praktiskt!

En av anledningarna till att jag valde denna framför en Pfaff Coverstyle är ljudnivån. Det är som att jämföra en värsting-merca med en gammal Volvo. Båda gör jobbet och är säkert lika driftsäkra, trygga och osv, men den ena KÄNNS mycket bättre. Nästan lite lyxigt att få jobba med Berninan.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat