Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-07, 21:03   #12
Missann Missann är inte uppkopplad

Jag gick en örtworkshop (en dagskurs) i somras och gjorde där eget ansiktsvatten, dagkräm, salva och schampo. Det var enkelt fast vi gjorde det över öppen eld (överkurs, men mysigt).

Innan tvättade jag håret varje dag och använde balsam för att kunna reda ut mitt hår. Men efter några tvättar med örtschampot (utan balsam) behövde det inte tvättas så ofta och det blev mjukt och lättarbetat. Det tar några tvättar för håret att vänja sig av med alla tillsatser som finns i "köpe-schampo".

En annan fördel är att man kan välja bort en råvara som man inte tål. Har en väninna som inte tål paraben som är ett mycket vanligt konserveringsmedel. På kursen använde vi lingon, jag hade plockat och tagit med mig, som konserveringsmedel i stället för paraben i schampot.

Alice: citron bleker håret (speciellt om man är ute i solen) och är ok om man vill ljusa upp håret. Skulle inte själv använda den kuren eftersom jag är brunhårig men det finns ju många andra kurer om man inte vill bli ljusare.

Jag rekommenderar också www.crearome.se där det finns massor att botanisera bland, men man kan också beställa deras katalog.

Senast redigerad av Missann den 2008-02-07 klockan 21:06.
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat