Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-02, 22:31   #31
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Ang ludd och damm

I min Bernina så släpps trådspänningen automatiskt när jag lyfter på pressarfoten.

Om ni skall köpa Overlock. Hoppa inte över och testa Bernina. Som sagt var, enkel att trä (därför trär jag alltid om den fast jag är handikappad i bl a händerna så fixar jag det lätt). Vågsömmar finns och ingen ombyggnad behövs för att sy. Fantastiskt fin rullfållssöm.
Syr overlock från 2, 3 eller fyra trådrullar.

Ang trådar. Om du köper Stoff och Stils overlock tråd och håller upp den mot ljuset så ser du att det är ganska mycket ludd kring tråden och att den är lite olika tjock. Den luddar mer än annan tråd.

Men det är ju en prisskillnad och kvalitetsskillnad. Har du använt en dyrare tråd så kanske därav att du har klarat dig.Sedan är det ju alltid avgörande hur mycket du syr.

Jag kör med Stoff och Stils tråd och har inga problem med den. Jag brukar blanda olika orters trådar och kvaliteer när jag syr.Inga problem.
Den syr lika bra ändå. Jag lägger den tråd som är exakt med tyget närmast kanten och har sedan de övriga trådarna i basfärgen. På så sätt håller jag ner overlocktrådsmängden.

Sedan så är det naturligtvis även en smaksak
vad du tycker om för maskin. Framför allt ta dig tid och prova alla maskinerna. Lyd ditt hjärta då får du en maskin du trivs med.

Jag tror inte att det finns så många dåliga maskiner ute på marknaden.

Hej, Hej

Senast redigerad av Gumpan den 2008-02-02 klockan 22:35.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat