Vissa märken har man Europagaranti på och kan lämna in var som helst. Det har i alla fall jag haft på en Brother och en Husqvaran köpt utomlands. Janome däremot har det inte så, utan man måste, som det sagt skicka tillbaka maskinen till England.
Men alltså, hur ofta utnyttjar man egentligen garanti? Jag har aldrig behövt reparera någon symaskin under garantitiden (och knappast inte sedan heller...). En TV och min laptop är de enda jag kommer på att de har garantireparerats under alla år jag köpt elktronikprylar och vitvaror (i Sverige eller utomlands). kanske en diskmaskin också... minns inte helt...
Visst kan man ha otur och kan då stå där med lång näsa. Men chansen är ju också rätt stor att man inte har några problem alls. Då kan ju också näsan kännas lite lång när man betalat många tusen extra för att få en garanti man inte har använt... Så tycker jag i alla fall.
Jag kommer säkert att "åka dit" någon gång, men då har jag nog sparat in det flera gånger om!
Men det är självklart upp till var och en, och det var ju ett jättebra tips måste jag säga! Skulle jag "behöva" broderimaskin skulle jag nog slå till! Nästan så jag blir frestad fast jag har mer än jag bejöver i maskinväg... Fy på er!!
|