Så trist o tråkigt för dig. Jag har själv fibromyalgi. Den blev klassifierad som detta redan 1981. Då var det en "ny" sjukdom som de överhuvudtaget inte visste nämnvärt om.
Mycket problem med den sjukdomen. Den "syns" ju inte utåt direkt. Jag menar - en reumatiker syns det oftast , stela svullna leder o anant.
Men hur som helst - under årens lopp har jag ju lärt mig att hantera sjukdomen på ett för mig bästa sätt.
Att bara sitta stilla så att säga är inte bra o att göra en massa saker är inte bra heller. Men även om man har ont o är stel o så, ska man inte så att säga sätta sig ner, gå ut o gå även om det tar en timme att gå runt kvarteret så gör det.
På sikt mår man bra av det. Jag har ju ne liten hund som jag ju får gå ut med en massa ggr per dag o det har nog många ggr varit min räddning. Jag har sett så mång aandra som bara "satt sig" o de åker i dag i permomobil o har stor begränsad rörlighet.
Oftast klarar jag av att sova på nätterna o det är nog tack vare att man är ute o går lite -även på kvällen. Det funkar ju inte alltid i o för sig men oftast.
Inga sömntabletter eller så.
Fick gå med halv pension i flera år innan både läkare o försäkringskassa tryckte på för att ge mig hel. Vägrade till en början.
Men även om det var andra som ville jag skulle ha hel pension fick jag gå till läkare först en gång om år o sedan vart tredje år o numera är det visst så godkänt så de har inte hört av sig på några år.
Jag har i o för sig fler saker som spelar in för sjukpensionen men ändå. Man känner sig så hjälplös.Jag har även problem med synen,en ryggskada o ett sönderslitet främre korsband i ena knäet o astma mm.
OJ det blev visst långt...men vad jag menade egentlgien var ju det att det är konstigt att de inte vet så mkt om fibromyalgi än som är en så pass "gammal" sjukdom.
De säger förresten att sjukdomen blir värre för att man inte sover - vill inte hålla med - det är så att man inte kan sova p.g.a. sjukdomen.
Men vi gör ALLA så gott vi kan - mer KAN vi inte göra!
KRAM o KÄMPA PÅ!
|