Nu skriker jag högt!
Ska försöka få en lång historia kort. Blev sjuk 2002. Värk i hela kroppen, ständig huvudvärk dygnet runt ne trötthet som inte var av denna värld. Blev skickad hit o dit för att slutligen få en diagnos 2005. Fibromyalgi. Jaha så jag hade också drabbats av det som var så "vanligt". I samma veva så slutar min läkare (han som såg till att hela jag kontrollerades inifrån o ut).
Jag gick till hans efterträdare o får reda på att hon kan inget om Fibro. Så hon remiterar mig till en som kan. Å det blev jag varse, en läkare som kunde allt om mina olika symtom o hur jag skulle försöka förbättra min situation. Han skriver papper till försäkringskassan o yrkar på hel sjukersättning. Nu är det så att försäkringskassan "gillar" inte min läkare. Så därför får jag bara halv sjukersättning. MEn jag accepterar det o går till arbetsförmedlingen för att hitta något lätt jobb på 4 tim. Det är ju en historia i sig.
Nu har det snart gått 1 år o försäkringskassan ska ompröva o vill ha in nya papper. Jag beställer tid hos min läkare o går dit i början av dec. Vi pratar som vanligt o han undersöker mig igen för jag vet inte vilken gång i ordningen.
Sen berättar jag om mina sömnproblem som blivit värre. HAn tycker att jag ska prova en ren sömntablett (har aldrig ätit det) Jag får 3 tabl med hem för prov så ska vi se om det funkar.
Strax innan jul ringer jag till kliniken där han jobbar för att berätta att tabletterna hjälpte o för att då få ett recept på dom. Men vad var det nu dom hette???
Nåja jag ringer ändå. Får beskedet att jornalen inte är utskriven ännu så vi vet inte vilken tablett jag fått o kan alltså inte veta vad det ska stå på receptet. Får beskedet att ringa tillbaka i mellan dagarna för då ska jornalerna vara utskrivna och dessutom så jobbar läkaren. Nu är ju inte mitt minne det bästa så jag missar naturligvis att ringa dit, Så idag ringer jag. Berättar mitt problem o dessutom kommer jag själv ihåg vad tabletten heter som jag fick.
Döm om min förvåning när jag får till svar. " Men han är inte kvar här. Han gick i pension i årsskiftet."
JAg frågar om hon driver med mig men Nej han är numera pensionär.
JAHA säger jag o undrar då hur det gått med läkarutlåtandet som han skulle skriva ut till mig som skulle till försäkringskassan innan den 15 jan?
Svaret blir. Det står inget om det i jornalen men det ligger KANSKE till utskrift o då kommer det så fort det är klart!
Här sitter jag nu o har ingen läkare, ett papper som ska in till FK innan den 15 jan som jag inte vet om det kommer och sen är jag utan natt tabletten som gjort att jag kunnat sova i alla fall lite om nätterna. För den fick jag ju inget nytt recept till eftersom vi inte visste om jag skulle byta ut den eller inte.
Vad gör man??? Det är ju inte så lätt att hitta en läkare som kan något om fibro??
Dom på "min" vårdcentral dom vet jag redan vad dom tycker om såna patienter som jag.
Så börjar mitt nya år. Jippi. Men det värsta som kan hända är ju att jag ska ut o jobba heltid o det är ju inga problem!!!! Jag klarar ju inte av en vardag som det är nu så att då jobba blir en baggis. :-)
Kunde man inte fått nån annan accepterad sjukdom istället??
Nu har det tagit mej ca 1 timme att skriva detta trots att jag kan både stå o sitta vid datorn men är tvungen att gå ifrån när armar o händer somnar av att befinna sig på tangentbordet. Men det är lugnt. Ut o jobba det kommer det bli ändå.
Var bara tvungen att få skriva av mig lite, vet inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet. Har inte ens orkat disskutera o berätta detta för min sambo ännu. Men imorgon är en annan dag.
|