Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-01, 18:22   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad

En sak jag gjort innan och tycker är bra idé, är att hitta fina ikoner och brodera korsstygn av dessa!

Men nu är det nog bättre att ta de lite äldre ikoner (dvs innan Windows XP/Vista) eftersom dagens operativsystem gärna har "fotografisk" färgdjup på ikoner.

Jag broderade huvuden av Darth Vader och Darth Maul en gång, tanken var att brodera ett antal, men jag tröttnade på det.

De gamla ikonerna är av bra format, 32x32 pixlar så det blir inte för mycket att brodera.

Bara att ladda ner någon ikoneditor-program o då kan man få upp bilden stort så man kan rita av på eget papper eller brodera efter direkt.

Exempel på ganska bra färgdjup är dessa:
http://www.iconarchive.com/category/...-by-mozco.html

Forts,

Det jag tänkte på är att vad korsstygnprogram gör är egentligen att förminska bilden till det antal rutor man är ute efter bredd&höjd, i pixlar, och också eventuellt förminska färgdjupet. Det kan man också göra i t.ex. photoshop. Man kan till och med göra egna färgpaletter i photoshop som motsvarar ens trådar man har o få bilder att använda dessa färgpalett som grund (välj indexed colors i Mode för att förminska antalet färger ch där väljer man Forced, sen Custom och där kan man göra färgpalett o spara det). Sen så zoomar man in rejält så att man ser rutorna för sig. Man kan fortsätta, men det blir nog för avancerat att skriva om här.

Senast redigerad av ichigo den 2008-01-01 klockan 18:27.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat