Jag använder mycket latex, främst till masker till lajv, men även en del boffervapen och liknande.
Jag använder slöjddetaljers formlatex. Kolla i färgaffärer och affärer som har konstnärsmaterial också om du inte vill beställa eller hittar en återförsäljare. Flytande latex brukar säljas till att göra formar för till exempel gipsgjutning av.
Jag håller med tidigare talare om att du ska blanda färgen direkt i latexen istället för att måla på sulan efteråt.
Jag brukar använda vanlig allmogefärg eller hobbyfärg (sån där dom säljs till korgmålning) och blanda kanske en tiondel färg och resten latex, lite beroende på vad jag ska göra för något.
Tänk bara på att om du ska blanda fram en färg som till exempel grått av svart och vitt så gör det innan du blandar i latexen, eftersom latexen är vit innan den torkat och det kan vara riktigt svårt att se vilken färg det färdiga kommer att få om man försökerblanda en färg i taget.
Tänk också på att latex kan åldras och slutligen torka helt och bli hård och skör. Så använder du latex på dina tofflor kan det hända att dom inte går att använda om några år. Det kan förebyggas genom att förvara dom mörkt och svalt när du inte använder dom.
|