Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-09, 13:23   #3
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
Ursäkta för långt svar.. ><

Interlock är en benämning på hur tyget är gjort. Trikåvaror är ju egentligen stickade tyger, så interlock är helt enkelt sättet maskinen stickar tyget. I mina böcker står det att interlock kan liknas vid "två sammanstickade ribbvaror". Genom att den är dubbel blir varan inte lika stretchig som en enkelstickad ribbvara (ribbstickat är ju t.ex. muddar och sådant). Den egenskapen du får i varan är alltså en fastare trikåvariant. används ofta till t-shirts.

Det du ska tänka på när du väljer tyg är i första hand hur det ska användas. Är det viktigast att det är hållbart, mjukt, eller att det inte töjer sig? Jag kan tänka mig att interlocken är både hållbarare och mindre töjkänslig än tunnare trikåvaror. Men är den tillräckligt mjuk för ditt ändamål? Det är sådant du får avgöra när du väljer material.Det finns standarder som tygerna kan graderas efter, hur de krymper i tvätt, hur stor nötningstålighet de har, färghärdigheter osv. Testas ofta enligt ISO-tester, kanske finns det sådana klassificeringar med på infon av dina prover? (varudeklarationen) där ska också stå vilken temperatur varan ska tvättas i osv, kan vara bra att tänka på för småbarnsföräldrar. Finns hur mkt som helst att mäta tygvarors egenskaper i, det viktigaste är nog att besluta vad du vill att varan ska ha för egenskaper och sedan leta reda på den varan som uppfyller kraven bäst. Lycka till, du får gärna höra av dig om det är ngt speciellt du funderar på, sitter här med ett gäng papper om industriproduktion...
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat