Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-09, 10:45   #39
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Och hur mycket av det som händer i u-länder händer pga oss i i-världen? Fanns det inte köpare till betarna skulle det inte vara intressant att ta dem.

Visst, det är enormt mycket miljöförstöring i fattigare länder. Orenade utsläpp etc. Men vilka är det som väldigt ofta är där och äger fabriker? Jo, folk från i-världen. Som är där just för att slippa tänka på rening och sådan trams.

Många av de kemikalier de använder har de "fått" från i-världen. Inte f-n har de själv utvecklat dem!

Och visst är okunskap en stor rot till mycket ont, men nu föds man faktiskt inte med kunskap. Jag själv som är född på 50-talet har t.ex. levt i en tid där DDT och diverse andra kemkalier var "ofarliga". Bara för att nämna något. Det är väl inte mycket mer än sisådär 100 år sedan man även här i västvärlden kom på att det kanske inte var en briljant ide att gå direkt från obduktionssalen till en förlossning utan att tvätta händerna...

Vem som är skyldig/oskyldig är ju svårt att avgöra, men i mina ögon är den som har kunskap (och kanske till och med ett alternativ) och ändå beter sig illa en större syndare än den som faktiskt inte har något direkt alterantiv! Jag vill inte på något viss förneka att det pågår förfärliga saker i många delar av världen, men det gör inte oss mindre skyldiga!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat