Vad kul at så många gjort testet
Jo... det är ju knappast ett 100%-igt tillförlitligt svar. Det är ju så många fler aspekter som finns med än de frågor som finns i testet.
Men jag skulle iallafall säga att det ger en rätt god fingervisning om hur man lever.
T.ex. så är det ju knappast så att alla på hela jorden ens skulle ha ett behov av att leva som vi i Norden, eftersom vi här har ett så kallt klimat så behöver vi ju värma upp våra hus. Vilket tär på miljön men inte alls är nödvändigt i t.ex. Australien...
Visst är det svårt att leva "miljövänligt". Men det är ju det som är idén med testet, att ge en en tankeställare.
För ibland funderar jag nog om man verkligen
behöver leva så som man gör.
Man klagar över att man t.ex. bor på landet och att det är svårt att åka kommunalt, men måste man verkligen ta bilen så ofta? Och kanske man då kan åka tillsammans med en kompis eller sambo som ska till samma håll. Sånt tror jag hjälper mycket.
Sen har nog maten också en stor inverkan. Om man är köttätare/vegetarian tror jag inte har lika stor inverkan som om man äter lokalproducerat/importerat. Dessutom så ju mindre "förbehandlad" maten är, desto bättre. Alltså så är det bättre att köpa morötter som odlats lokalt och tärna dom själv till soppan, än att köpa färdigt förpackad, frysta morötter från belgien...
Skulle t.o.m. vilja gå så långt att påstå att lokalproducerat är "miljövänligare" än eko-mat som kommer längre bort ifrån!