Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-03, 16:44   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Om jag skulle köpa kläder så skulle jag se hur den ser ut på utsidan, om den är välstruket, har bra passform, och sen förstås se på sömmarna om plagget skulle tåla att tvättas.

I valet mellan plagg med och utan overlock så skulle jag välja den som har bäst passform och utseende. Det är viktigare än overlock.

Jag tycker att välsydd sicksack ser charmigt ut och föredrar ibland det över overlock. Då pratar jag alltså om vävda tyger. Föredrar isärpressade sömmar framför ihopoverlockade sömmar i ett steg. Det visar att det lagts ner tid på sömnaden.

Men trikå, blir lite knepigt då det ser snyggare ut med overlock. Om man tänker sälja övervägande trikåplagger så ska man nog investera i overlock.
Visserligen har nya symaskiner sömmar som kan fungera som ersättning. Min nyaste symaskin har en söm som ser nästan precis ut som overlocksöm och det följde till och med skärverktyg som skär när man syr. Men som sagt, om man ska sy massor trikå så ska man nog ha riktig overlock istället, för det är mer än bara utseendet som spelar in. (matning osv)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat