Visa ett inlägg
Gammal 2005-03-23, 14:53   #5
Milla Milla är inte uppkopplad

Älskar också att arbeta med min överlock (Elna PRO 5DC). Orkar inte länge med att sy på symaskin. Med överlock ser man snabbt resultatet i bästa möjliga kvalitet.(Är perfektionist) Rekommenderar varmt överlocken alltså. Speciellt när trikå och elastiska tyger dominerar på modemarknaden och är bättre när man syr till barn.(Tog en titt på dina foton.)
Köpte min som begagnad, provsydde förstås på platsen. Privat, från en som lade när sin hobby och utan garanti och billigt dessutom 1 800:- för en 5-trådig, dock utan täcksöm.
Om överlock trasslar till sig syns det direkt i form av hoppstygn. Jag tror nästan att det är riskfritt att köpa begagnat om du provsy ca 1m på något elastisk och det inte finns något tecken på missade stygn.(Köp inte heller om sådan finns) Knivarna är bättre utan skavanker. Resten justeras efter tycke och smak, bra om någon kunnig kan vara med om det är det första mötet med en överlock. Många är rädda för antal trådrulle och sedan har det svårt att titta på den... Täcksöm då… Jaa. En dag fick jag för mig att livet utan täcksöm är omöjligt. Vet inte varför jag upphetsade mig så när sömmen med tvilling nål räcker långt.
Men om jag kommer tillbacks till mitt skrädderi köper jag mig en med täcksöm. Det är fint med tvilling nål.
Jag tycker att det är resultatet som räknas inte maskinen.

Hälsningar Milla
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat