Jag tror att hushållsmaskin kan fungera om du inte syr väldigt ofta eftersom det sliter ut på motorn och delarna om man syr i tjocka och krävande tyger. Om du "lyssnar" på maskinen och inte tvingar den till någonting så kan du nog köpa hushållsmaskin.
Nu kan man inte köpa ny symaskin för billigare än 5000 kr eftersom allt under det är "skräp" om man säger det så.
Pfaff 360 går nog bra, men den är trots allt hushållsmaskin (jo många ljuger om att de gamla hemmapfaffarna är industrimaskiner eftersom de är tåliga, men de ÄR hemmamaskiner), men jag kan säga att de är bättre än om man köper ny hushållsmaskin eftersom de då är mer hållbara. Men man ska ändå inte sy varje dag då ska man ha industrimaskin. Bara man lyssnar till maskinen, inte tvingar den till någonting, använder rätt nål osv, så ska det nog gå bra.
Jag har Pfaff 332 (från 50-talet) och den är mkt mer tålig än nyare maskiner. Den har överlevt 2 andra symaskiner. Men man måste ta hand om sina maskiner. Och olja dem osv. Så du kan nog köpa 360n bara du är snäll mot den.
Jag har tillgång till manual för 360 i scannad form om du behöver en sådan. (jag är med på Yahoo-grupp oldpfaffpforum för folk som använder/gillar gamla pfaffar)