Jag har också ganska svårt med att sova, eller rättare sagt med att sova regelbundet.
Jag har ingen ordentlig dygnsrytm, utan kan vara vaken eller sova med alla möjliga intervall.
Jag har provat det mesta (varm mjölk, läsa bok, dricka vatten, avslappningsövningar, andningsövningar, insomningstabletter, sömntabletter, tvångsväckning på mornarna, antideppressivt på dagen och så vidare) utan någon direkt förbättring, men något som trots allt funkar för mig ibland är att ligga och tänka på något trevligt jag vill (inte måste) göra. Jag kan till exempel designa ett tjusigt klädesplagg och fundera över vilka dom perfekta materialen skulle vara och hur mönsterdelarna skulle se ut, eller så hittar jag på en saga som jag kanske skulle kunna skriva ner någon gång, eller "åker på en fantasiresa" där jag låter saker hända som dom vill efter hand. Det spelar ju ingen roll ifall man kommer ihåg vad man tänkt på när man vaknar igen, eller om man någonsin syr det där klädesplagget. Poängen är att ha tankarna upptagna emd något behagligt så man glömmer att hålla kroppen alert.
Den stora skillnaden för mig med att till exempel faktiskt planera något jag skulle kunna göra (återigen, något jag vill men inte måste) så blir jag inte stressad av att jag "inte får något gjort". Även om jag aldrig syr det där plagget, eller skriver ner den där sagan, så har jag tränat min fantasi och det skadar ju aldrig.
|