Ämne: Sömntips
Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-05, 08:37   #7
Beth Beth är inte uppkopplad

Jag har haft svåra sömnstörningar i flera år, kunde vara vaken mer än 48 timmar. Somnade jag så var det 2-3 timmar åt gången högst. Detta blev ganska allvarligt och jag fick söka proffesionell hjälp. Med hjälp av, i början starka sömnmediciner som nu trappats ner till insomningsmediciner fick jag så småningom en bättre sömn, det tog ett halvt år innan jag fick ordning på sömnrutiner till ca 5-6 timmar per natt och det är vad jag nu har som oftast. Störnigar i omgivningen stressar sömnrutinerna och då blir det åter sömnlösheten som gör sig påmind. Jag har gått igenom en del olika varianter på avslappningsövningar och andra råd och tips. Det som fungerat är ungefär som tidigare sagts, ligg bekvämt, spänn varje muskel från början i fötterna upp till käkmuskler och slappna av, fokusera på andning och befinn dig i tankarna på ett skönt ställe. Låt objudna tankar komma men låt de inte stanna.Sen är de råd jag fått att göra sovrummet inbjudande till sömn, lugna färger, inget annat stående, som t.ex jag hade, travar av böcker som inte fick plats i bokhyllan, bort med dem. Svalt i rummet, gärna friskluft, liten glänt på fönstret. Avslappningsband fungerade i början för att kunna komma in i dessa rutiner på egen hand, ett stöd att komma igång. På bandet följer man en röst och slappnar av efter instruktioner.
Ta hand om dig och din sömn, det är mycket viktigt för välbefinnandet. En eller två sömnstörda nätter finns nog hos var och en då och då, men blir det längre tids svårigheter ska det tas på allvar.
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat