Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-01, 17:48   #8
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Det är lite lurigt (men kul!) att sticka en möbius. Det är egentligen inte särskilt svårt, när man väl kommit igång, men det tar ett tag att fatta hur det hänger ihop.

Första varvet är det svåraste. Om man vill sticka från mitten och ut, så att sjalen hela tiden växer både uppåt och nedåt så behöver man göra så som Barbro beskriver, dvs se till att uppläggningen inte är vriden, och sedan plocka upp den andra hälften av maskorna från under sidan (svårt att beskriva i ord, men hennes bilder beskriver hur man gör). Annars vrider sig sjalen två varv (tro mig jag har testat av misstag). Det kan ju visserligen vara en kul effekt det också, det beror ju på vad man är ute efter.

För upplocknings-metoden är det viktigt att man gör en väldigt lös uppläggning (varje upplagd maska ska ju bilda två maskor). Jag har använt den här instruktionsvideon för att lägga upp riktigt löst. Det passar väldigt bra just till möbius-sjalar.

En bild på min möbiussjal finns här. Tyvärr gjorde jag den lite för kort, och lite för stor så den glider gärna av axlarna, men nu har jag ju lärt mig till nästa gång

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat