Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-01, 17:43   #7
graystone graystone är inte uppkopplad

Tyvärr har jag inte stickat något möbiusformat själv men jag försöker tänka...

Om du vrider maskorna vid vanlig rundstickning så blir de väl vridna ett helt varv, annars är du ju i underkanten av maskorna. Möbiusbandet är bara vridet ett halvt varv.

Som jag tolkar mönstret så lägger du upp 210 maskor som vanligt, sedan vrider du maskorna ett halvt varv och börjar plocka upp ytterligare 210 maskor i botten av de första. Enligt Barbros beskrivning måste du göra lösa uppläggningsmaskor för att det ska funka. Rundstickan kommer alltså att ligga två varv när du är klar med dessa 420 maskor. Sätt en stickmarkör när du lagt upp maskorna och börja sedan sticka enligt mönstret. Ett varv har gått när du kommer fram till stickmarkören på "rätt sida", du kommer alltså att passera den en gång på "fel sida" först.

Det kanske underlättar lite i tanken om du gör ett möbiusband av en pappersremsa. Rita ett streck längs ena kanten hela vägen runt. Då ser du att du har ett streck längs båda sidorna av bandet på varje bit, fast på ena sidan går strecket på baksidan.

Lite klurigt, och har inte med stickningen att göra, klipp itu möbiusbandet mitt i och se vad som händer :-)
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat