Jag har lärt mig att fodrar man plagget ( tex en jacka, där är ju fodret helt ihopsytt med yttertyget) så ska man inte overlocka sömsmånerna, då det kan bli fula pressmärken efter overlocksömmen. Syr man däremot tex en fodrad kjol( fodret sitter ju bara ihop med kjolen i midjan) så overlockar man sömsmånerna.
Så det beror lite på hur du syr dina klänningar, barnklänningar har jag sytt och helfodrat och liksom vändsytt, så att inga traskanter syns och då har jag inte overlockat.
När jag syr mjukis byxor och tröjor med mudd så syr jag alltid ihop mudden först och sen syr jag på den på plagget. Det är för att jag tycker att overlocken kan bli lite hård om man först syr på mudden på plagget och sen syr ihop allting. Mudden sitter ju åt lite och har man då sömmen direkt mot en alldeles ny bebisfot tex så kan det faktiskt skava tänker jag.
Visst det blir lite pilligt i de allra minsta storlekarna, men jag tycker att det är värt det.
Så här gör jag, men tänk på att det inte finns något rätt eller fel sätt att sy på - bara olika.
|