Överarbetat med overlock??
Jag tycker att det är svårt att veta hur mycket man kan "fuska" utan att det påverkar kvaliteten när man syr.
Om man vändsyr en klänning, är det överarbetat att overlocka sömmarna innan man vränger då?? Det är ju inget direkt slitage på sömmarna och om man syr en stickning så är det ju ändå dubbel söm som håller ihop. Borde man i sådana fall zick-zacka kanterna??
En annan sak jag funderade på. När jag syr byxor med mudd i midjan och vid fötterna, så brukar jag göra så att jag syr ihop mudden i midjan först, innan jag fäster den vid byxan, för att slippa någon synlig söm i ryggen. Rent teoretiskt så borde man ju göra så även vid fötterna, men syr man i storlek 56 så är det så fruktansvärt pyttigt, så jag har helt enkelt gjort så att jag har sytt fast mudden innan jag syr ihop innerbenssömmen. Naturligtvis så var det någon som såg det och undrade varför jag inte sydde "som man borde" göra.
Planen är väl att sälja de flesta sakerna och då får det ju gärna se snyggt ut, men det finns ju en maxbegränsning på hur mycket jobb man kan lägga ner på varje plagg innan det blir olönsamt för det...
//Kaja
|