Vi fick göra waldorfdockor i 8:an. Det är nog den enda grej från syslöjden jag har kvar. Man fick välja mellan att göra mjukisdjur eller waldorfdocka men dockorna var högre betygsnivå på. Waldorfockorna var det absolut bästa vi fick göra. Ingen lågbudgetvariant med polyester stoppning och akrylgarn utan riktiga fina waldorfdockor med ullstoppning och ullgarnshår. Sedan fick vi sy kläder till dockorna. Vi skulle använda tre olika tekniker när vi gjorde kläderna men annars fick vi göra precis vad vi ville. Jag stickade en tröja, sydde ett par hängselbyxor och tovade ull som jag sedan sydde skor av. Jag tror det var rätt många som tyckte det var ett roligt moment.
I mellanstadiet och lågstadiet så var det rena skämtet. Den ena syslöjdsläraren vi hade var bra. Fast det i materialskåpet var inte så upphetsande precis och kul att sticka en fyrkantig lapp i rätstickning, sy ihop den, sätta svans på och kalla den för mus (särskillt när man redan kunde sticka rätstickning, slätstickning, resår, moss och öka och minska etc). Den andra syslöjdsläraren vi hade tyckte vi skulle sy med raksöm i velour...
Vi började med slöjd redan i tvåan och vi var tvugna att sy pennskrin och handsy någon ful gubbe i filt. Hemma så sydde jag en lampskärm (min julstjärna som jag fortfarande har i fönstret varje jul) så det var ju lagom utvecklande att sitta och sy en ful filtgrej. Jag sydde dit tuttar och snopp på min för att jäklas (självklart ska de ju stå och bli dammiga i utställningsskåpet ett par månader först innan man fick ta hem så därför gjorde jag min lite extra "fin").
Har påbörjat mitt andra år på universitetet nu plus tre år gymnasium så det är väl knappt 5år sedan jag gick ut högstadiet.
Senast redigerad av Theta den 2007-10-24 klockan 18:46.
|