Slöjdämnet tror jag blir väldigt varierat beroende på lärare och skolans ekonomi. Jag älskade slöjd på mellanstadiet, då var dessutom mycket av det man gjorde i slöjden integrerat med vad vi gjorde i resten av skolan, exempelvis jobbade vi om medeltiden fick vi hålla på med växtfärg och väva band. Sen på högstadiet blev det dötrist, på syslöjden stickade vi ett mumintroll, men sen fick vi bestämma vad vi ville göra. Jag kommer ihåg att tjejerna som gjorde t-shirts fick höga betyg, medan jag som ville brodera och jobba för hand fick en trea, trots att jag redan då sydde och använde egengjorda kläder. Dessutom var de enda tyger man hade att välja på restlager som skolan hade köpt in billigt, så de flesta var fula och totalt oinspirerande.
Någon nämnde knyppeldyna, kommer ihåg att vi hade en stor knyppeldyna i slöjdsalen och jag ville så gärna prova, men det blev aldrig av eftersom allt som gällde var att kunna använda symaskinen.
Kanske ska lägga till att jag hade slöjd i mitten av 90-talet.
|